Palvelulupauksen rakenne

Tässä esitellään palvelulupaus ja sen rakenne. Kustakin kohdasta avautuu asiakkaan ja järjestäjän roolit ja toimenpiteet. 

Palvelulupauksen rakenne -sivu toimii parhainten Firefox-selaimella.

Lisätietoja

hankepäällikkö Vuokko Lehtimäki, STM, p. 02951 63256

PASI-kärkihanke: Julkinen palvelulupaus (stm.fi)

Lupauksen rakenne

Maakunta tekee palvelulupauksen valitsemistaan palveluista.

ASUKKAAN NÄKÖKULMA

"osallistun ja vaikutan"

JÄRJESTÄJÄN NÄKÖKULMA

"osallisuus, avoimuus"

  • Saatavuus

    • Tarpeeni tunnistetaan.
    • Minulle tärkeät asiat tunnistetaan.
    • Tarpeeni koetan tärkeäksi
    • Saan hyvin tietoa maakuntani palveluista ja lähipalveluista.
    • Kykenen asioimaan omien kykyjeni mukaisesti.
    • Entistä suurempi osa väestöstä saa ensi-sijaisesti sähköisiä palveluita.
    • Joustava saatavuus ja helppous.
    • Palvelut ovat helposti löydettävissä ja niihin on matala kynnys.
    • Resursseja kohdennetaan sähköisiin palveluihin.
    • Avuntarve arvioidaan ensisijaisesti sähköisesti.
    • Tavoite ennalta ehkäiseviin palveluihin.
    • Lähipalvelut on määritelty.
  • Saavutettavuus

    • Minulle tarjotaan erilaisia palvelun toteuttamistapoja, joista voin valita.
    • Ongelmiani pyritään aidosti ratkaisemaan.
    • Sähköisten palveluiden ohjeistus on selkeää.
    • En joudu jonottamaan tarpeettoman kauaa ja pääsen palveluun helposti.
    • Maakunta huolehtii eritasoisten sote-palveluiden tarpeenmukaisesta toteuttamisesta.
    • Lähipalvelut ovat palveluja, joita asiakkaat käyttävät usein ja ainakin osa asiakkaista käyttää niitä toistuvasti, jopa päivittäin.
    • Asiakkaan näkökulmasta lähipalvelut ovat saavutettavissa, esimerkiksi kotiin tarjottavina tai sähköisinä palveluina, lähellä jokapäiväistä elinympäristlä tarjottavina tai liikkuvina palveluina.
    • Kaikkia palveluita ei ole mahdollista eikä tarkoituksenmukaista hajauttaa ja järjestää lähipalveluina. Tällaisia ovat esimerkiksi harvoin tarvittavat palvelut, jotka edellyttävät erityisosaamista tai kalliita laitteita. Nämä palvelut on perusteltua koota suurempiin kokonaisuuksiin.
  • Laatu

    • Luotan hyvään ja turvalliseen palveluun.
    • Minulle osoitetuista lupauksista huolehditaan.
    • Saan vaivattomasti ja ymmärrettävästi sen, mitä minulle on luvattu.
    • Sujuvat, oikea-aikaiset, luotettavat, tarpeenmukaiset ja laadukkaat palvelut.
    • Asiakaskokemus laadusta on hyvä.
    • Palveluntarve arvioidaan ja suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa.
    • Huolehditaan henkilöstön korkeasta osaamisesta.
    • Toimintaa arvioidaan ja kehitetään systemaattisesti yhdessä asiakkaan kanssa.
  • Vaikuttavuus

    • Saan aina tasalaatuista palvelua kanavista ja henkilöistä riippumatta.
    • Toimintakykyni ja terveyteni kehittyminen on keskiössä.
    • Koen, että he aidosti välittävät minusta ja ottavat kokonaisvaltaisen vastuun terveyteeni liittyvissä tilanteissa.
    • Oikea-aikaisilla palveluilla ehkäistään ja vähennetään palveluntarpeita.
    • Tieto palvelun tukena.
    • Toimintakykyisenä kotona.
    • Tiedon/hoidon/palvelun avulla pärjätään itsenäisesti arjessa.
  • Sote-integraatio

    • Saan palveluni oikea-aikaisesti.
    • Tiedän, mistä san tarpeisiini apua.
    • Minua ei juoksuteta, vaan koen, että palveluketjut toimivat kannaltani hyvin.
    • Kun tarvitsen monenlaisia palveluja, tiedän, kuka huolehtii kokonaisuudesta.
    • Palvelut toteutetaan yhteensovitettuina kokonaisuuksina ja palvelut ovat sujuvia.
    • Tiedetään muiden tehtävät palveluketjussa.
    • Palvelukokonaisuus on hallussa.
    • Kunnan ja maakunnan yhdyspinnat ovat toimivia.
    • Järjestäjän ja tuottajan integraatio on toimivaa. Esimerkiksi paljon palveluja tarvitsevien palveluja koordinaoidaan ja ohjataan.
    • Palveluketjun aukkoja kehitetään.
 
 
Palvelu- lupaus