Muutoksessa-blogi

Sosiaalisessa mediassa taikasana on ihminen

Jessica Ålgars-Åkerholm Julkaisupäivä 22.2.2018 8.30 Blogit

On erittäin tärkeää, että uudistuksesta viestitään hyvin juuri maakunnissa – ja sosiaalisessa mediassa. Siellä on edellytykset tehdä sellaista viestintää, joka toimii ja vaikuttaa. Taikasanat ovat: ihminen, paikallisuus, visuaalisuus ja vuorovaikutus.

Varsinais-Suomi ei tähän mennessä ole ollut maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelussa juuri listojen ykkösenä. Siksi ilahduimme kovasti, kun brändejä mittaava Underhood viime viikolla tutki maakuntien uudistusta koskevaa viestintää sosiaalisessa mediassa ja kärkipaikalta löytyi meidän Kimpassa-Allihopa.

Toimivaa ja oivaltavaa uudistusviestintää tehdään nyt monessa maakunnassa, usein pienin resurssein mutta luovuudella ja suurella sydämellä. Niin myös meillä. Kiire rasittaa, mutta onnistuminen sosiaalisessa mediassa ei ole rahasta kiinni. Sanoma on tärkein – kiinnostaako se vai ei? Benjamin Franklin muotoili asian näin: ”Either write something worth reading, or do something worth writing.”

Mediassa uudistuksesta on luotu varsin sekava ja negatiivinen kuva. Varsinais-Suomessa viestimme uudistuksesta totuudenmukaisesti mutta positiivisella otteella, avoimesti, raikkaasti ja kansantajuisesti. Fiilis syntyy jo nimestä Kimpassa-Allihopa - reipasta yhdessä tekemisen meininkiä, kahdella kielellä.

Taustalla tehdään lakisääteistä valmistelua, on hallintoa ja lakipykäliä, digijärjestelmiä, lausuntoja, toimielimiä ja organisaatiokaavioita – mutta niitä emme sosiaalisessa mediassa korosta. Tuosta tärkeästä, mutta ei kovin mediaseksikkäästä taustatyöstä, taitava viestijä kaivaa esiin ihmisen.

Miten se tehdään? Me esimerkiksi esittelemme uudistusvalmistelijat sarjassa ”Ihmiset luovat muutoksen”. Muutoksen takana kun ei ole Valtio, Ministeriö tai Kunta, vaan muutoksen luovat Laura, Antti, Tapsa, Jessica, Nina-Mari, Katri… Ihmiset. Ehkä siellä näkyy tuttu kasvo omasta kunnasta tai lapsen urheiluseurasta. Kun muutoksen tekeminen tuodaan tälle tasolle, se koskettaa ja kiinnostaa.

Ja ne hyvät valokuvat. Visuaalisuus pyörittää maailmaa ja siihen kannattaa panostaa. Kysykää vaikka nuorilta – maakunnan tulevaisuudelta.

Underhoodin sosiaalisen median pisteytyksessä vuorovaikutus ja hyödyllisyys ovat tärkeitä arvoja. Kimpassa-Allihopa sai kiitosta siitä, että vastaamme yleisön kysymyksiin ja kommentteihin. Ne ovat kieltämättä usein aika negatiivisia tai jopa hyökkääviä, mutta kun sellaisen alun jälkeen saa asiallisen keskustelun aikaiseksi ja jopa ystävälliset lopputervehdykset, no, sitten taas tuntuu, että vuorovaikutus on ainoa oikea tie. Kaikkia ei tietysti voi vakuuttaa uudistuksen hyödyllisyydestä, mutta eri mielipiteet kuuluvat demokratiaan

Kansalaisviestintä on vasta alkamassa ja sosiaalisen median rooli kasvaa edelleen. 

Toivotan maakuntien ja valtion viestijäkollegoille voimia, uskallusta ja pirteää otetta ihmisläheiseen uudistusviestintään. Tässä työssä riittää haasteita, mutta ei unohdeta myöskään ilon aiheita.

Jessica Ålgars-Åkerholm

viestintäpäällikkö/kommunikationschef
Varsinais-Suomen liitto
Kimpassa – Allihopa

Kommentit
Lisää kommentti
Selaa blogin artikkeleita