Vimana rakentaa Service Desk -palvelua maakuntien IT-asiantuntijoiden tueksi

Valtiovarainministeriö 19.9.2018 14.18
Tiedote
Vimana rakentaa Service Desk -palvelua maakuntien IT-asiantuntijoiden tueksi

Vimana on käynnistänyt esiselvityksen Service Desk -palvelupisteen perustamisesta. Service Deskin tarkoituksena on tarjota maakuntien yhteyshenkilöille yksi selkeä yhteydenottopiste kaikkiin Vimanan palveluihin liittyen. Projektivaiheen työnimenä Vimana kutsuu Service Deskiään ”Vimanan Vinkiksi”.

”Service Desk -malli mahdollistaa keskitetyn paikan kysymyksien osoittamiselle sekä tiedon kokoamisen helposti löydettäväksi. Service Deskin avulla tieto ei ole hajallaan yksittäisillä ihmisillä tai suljetuissa sähköpostiketjuissa, vaan siihen pääsee helposti käsiksi koko organisaatio. Service Desk mahdollistaa myös palveluihin liittyvän tiedon analysoinnin ja onnistumisen mittaamisen. Tämä on tärkeää kehityskohteiden määrittelemisessä ja hallitsemisessa”, Vimanan projektipäällikkö Sari Vainikainen summaa.

Esiselvityksessä kartoitetaan tarjolla olevia työkaluja ja määritellään työkalulta tarvittavia ominaisuuksia sekä mietitään toimintaprosesseja. Työn alla on valtion sopimusten haarukoiminen sen selvittämiseksi, voidaanko Service Deskin rakentamisessa hyödyntää valtion olemassa olevia sopimuksia.

Service Deskiä pilotoidaan jo Vimanan palveluiden käyttöönottovaiheessa

Projektin esiselvitystä työstetään vuodenvaihteen yli, ja tammikuussa 2019 on tarkoitus edetä Service Deskin pilotointiin ensimmäisten palveluiden osalta.

”Tarkoitus on mahdollistaa tehokas apu ja keskitetty kysymyksiin vastaaminen Vimanan palveluiden käyttöönottotilanteissa. Pilotoinnilla mahdollistetaan myös jatkuva näkymä siihen, missä palveluiden käyttöönotossa maakunnissa mennään”, Vainikainen kertoo.

Tukea tarjotaan aluksi sähköpostiratkaisulla. Syyskuussa 2019 mukaan on tarkoitus saada myös puhelin- ja chat-tuki. Palveluaikojen laajuuden maakunta määrittää itse valitsemalla palvelukohtaisesti palvelutason mukaisen tukipaketin. Tuen voi hankkia esimerkiksi vain virka-aikaan tai laajentaa sen koskemaan myös iltoja tai viikonloppuja.

”Service Desk ja siitä saatavat tiedot ovat tärkeä väline maakuntien IT-asiantuntijoiden tai muiden määriteltyjen yhteyshenkilöiden onnistuneeseen palvelemiseen, Vimanan palveluiden laadun mittaamiseen sekä asiakaslähtöiseen kehittämiseen”, Vainikainen päättää.

Lisätietoja

Sari Vainikainen, sari.vainikainen(a)vimana.fi

www.vimana.fi

Maakuntauudistus aluehallintouudistus