Muutoksessa-blogi

Yhteistyöllä ja yhteentoimivuudella yhtenäiseen yksilöllisyyteen

Maritta Korhonen Julkaisupäivä 7.3.2018 9.45 Blogit STM

Kelan muutosjohtaja Marjukka Turunen kirjoitti blogissaan 21.2.2018 sote-uudistuksen onnistumisen tavoitteista asiakkaan kannalta. Hän tiivisti periaatteen neljään sanaan: Kaikki kerralla kuntoon kotikulmilla.  ”Kaikki kerralla kuntoon” tarkoittaa sitä, että asiakas, ihminen, ja hänen tarpeensa ovat yksi kokonaisuus. Tätä kokonaisuutta kaikkien, niin maakunnan ja sen liikelaitoksen, sote-keskusten sekä Kelan ja muiden toimijoiden tulisi tukea ja palvella yli toimiala-ja organisaatiorajojen. Edellytys tälle on nykyisen siiloutuneen toiminnan ja lainsäädännön purkaminen. ”Kotikulmilla” voi suomentaa paikallisten olosuhteiden ja maakuntien erityispiirteiden huomioinniksi. Tarpeet ja mahdollisuudet ovat erilaiset Helsingissä ja Utsjoella – oikeus saada palvelua kokonaisena ihmisenä on sama.

Miten tämä varmasti kaikkien allekirjoittama tavoite pannaan toimeksi? Tarjoan uutta slogania: Yhteistyöllä ja yhteentoimivuudella yhtenäiseen yksilöllisyyteen.

Yhteistyöllä ja yhteentoimivuudella yhtenäiseen yksilöllisyyteen.

Mitä ihmettä on yhtenäinen yksilöllisyys? Yhtenäisyys on tavoite, joilla varmistetaan palveluiden ja niihin sosiaali- ja terveydenhuollossa olennaisesti liittyvien tietojen laatu, saatavuus ja hyödynnettävyys. Olemme Suomessa olleet jo vuosia edelläkävijä terveydenhuollon kansallisten tietovarantojen ja niihin liittyvien Kanta-palveluiden kehittämisessä. Yhtenäisyys on se liima, jolla varmistetaan kokonaisuuden koossa pysyminen sekä tiedollisesti, palveluiden jatkuvuudessa että potilaan oikeuksien toteutumisessa.

Perinteistä vastaanottokontaktia muutetaan uuteen sähköiseen ajasta ja paikasta riippumattomaan palveluun.

Utsjoella tapahtuneen lumikelkkaonnettomuuden päivystyshoidon tiedot ovat Kanta-palvelun avulla käytössä Helsingissä leikkauksessa, sen jatkohoidossa sekä myös potilaalla itsellään. Tähän yhtenäiseen tietojen kirjaamiseen sekä ajantasaiseen tallettamiseen ja hyödyntämiseen tulee kaikkien sote-toimijoiden sitoutua. Tietopohjan valtakunnallinen yhtenäisyys ja yhteiskäyttöisyys mahdollistavat sitten asiakkaan yksilölliset palvelut ja erityisesti niiden innovatiivisen kehittämisen. Esimerkki tästä ovat Kanta-palvelujen Omatietovarantoon tämän vuoden aikana liittyvät Virtuaalisairaala ja ODA/Omaolo-palvelut, joilla perinteistä vastaanottokontaktia muutetaan uuteen sähköiseen ajasta ja paikasta riippumattomaan palveluun, uutta teknologiaa hyödyntäen.

Yhteentoimivuus on yhtenäisyyden pari. Kun tiedot ja tietovarannot ovat yhtenäisiä ja niiden rakenteet standardoituja, voidaan rakentaa yhteentoimivia palveluita. Kyse ei ole pelkästään tekniikasta. Yhteentoimivuudella tietojärjestelmät saadaan keskustelemaan keskenään, mutta sitäkin tärkeämpää on varmistaa, että prosessien kokonaisuus on mietitty loppuun saakka. Hyvä esimerkki tästä on sähköinen lääkemääräys, jonka käyttöönotto muutti sekä terveydenhuollon, apteekkien että asiakkaiden toimintaa.

Ekosysteemiajatteluun ei sovi vanha kateuden periaate.

Ja sokerina pohjalla on yhteistyö.  Sote-uudistus ja sen digitaalisaatio on niin iso työ, että tekemistä riittää kaikille ja vielä jää ylikin. Nyt viimeistään meidän pitäisi päästä myös tältä osin organisaatiokohtaisesta ajattelusta ja siitä, että jollakin meistä on kaikki viisaus. Ekosysteemiajatteluun ei sovi vanha kateuden periaate: se on meiltä pois, jos joku muu tekee asioita paremmin. Tieto ja osaaminen kasvavat niitä jakamalla, ei salaamalla. Yhteistyö edellyttää työnjakoa, yhteisiä toimintatapoja, vahvaa ohjausta, sitoutumista ja avoimuutta. Se mahdollistaa myös terveen kilpailun.

Maakunnat, yksityinen sektori, valtio, Kela, VRK, uudet Vimana ja Sotedigi, maakuntien inhouse- ja markkinoilla olevat tietojärjestelmätoimittajat – varmaan joku jäi nimeämättä mutta kaikkia tarvitaan. Nyt irti päällekkäisestä tekemisestä ja yhdessä rakentamaan parempaa sotea ja sen digitalisaatiota. Teemme tuhannen palan palapeliä, jossa kehykset antaa lainsäädäntö, mutta palaset on toimijoiden sovitettava yhteen. Kelalla on tarjota jo osa kuvasta valmiina: Kanta-palvelujen valmiit tietovarannot sekä valinnanvapauden myötä rakentuva soten kansallisten palvelujen kokonaisuus.  Näillä ollaan jatkossakin ykkösenä myös kansainvälisessä vertailussa!

Maritta Korhonen

erikoisasiantuntija

Kela, Kanta-palvelut

Kommentit
Ei kommenteja vielä. Ole ensimmäinen.
Selaa blogin artikkeleita