Ylöjärveläiset saavat perhekioskista vertaistukea ja neuvoja

10.3.2017 14.26
Uutinen
Ylöjärveläiset saavat perhekioskista vertaistukea ja neuvoja

Ylöjärvellä on saatu hyviä tuloksia kauppakeskuksessa toimivasta perhekioskista. Alussa perhetyöntekijät saivat toimia sisäänheittäjinä, mutta sittemmin matalan kynnyksen perhekioskissa on napattu ajoissa kiinni isoistakin ongelmista.

Värikkäitä kangastunneleita, palapelejä, kirjoja ja pehmeitä mattoja. Leikkiviä lapsia ja vaipanvaihtoa.

Yksi äiti kiitää kyyryssä ikkunan takana, nappaa vaunusta unohtuneen tavaran ja jatkaa kauppaan.

Sisällä kotihoidon perhetyöntekijä Heli Vuorinen on saanut äidin lähdöstä mököttäneen kuopuksen rauhoitettua. Käynnissä on kaupungin järjestämä ilmainen ja ikärajaton lapsiparkki.

"Täällä lapset voivat opetella muiden lasten kanssa olemista", Vuorinen sanoo.

Samalla vanhemmat voivat hoitaa asioita tai kahvitella. Joku menee lenkille, toinen nukkumaan.

Ollaan perhekioskissa Ylöjärven kauppakeskus Elossa. Pienen liiketilan kokoisessa perhekioskissa kaupungin työntekijät sekä yhteistyökumppanit järjestävät kasvatus- ja neuvontapalveluja lapsiperheille. Perhekioski toimii yhteistyössä naapurissa olevan terveyskioskin kanssa.

Liukuovella ei ole mainittavaa kynnystä, palvelut ovat ilmaisia, eikä vanhemmilta kysytä kotipaikkakuntaa. Tarkoitus on olla helposti lähestyttävä, jotta perheet uskaltavat tulla paikalle jo ennen kuin ongelmat ovat suuria.

Neuvoja ja vihdoin hyvät unet

Kaisa Riihimäki riisuu ovella lapasia ja kenkiä. Kohta 4-vuotias Vilho, 2,5-vuotias Inka ja 1,5-vuotias Viena saivat valita tulevatko perhekioskiin vai lähtevätkö äidin kanssa kauppaan. Valinta oli helppo.

Riihimäki löysi perhekioskiin kauppareissulla. Hän tuli kysymään uniasiantuntijan apua itkuiselle vauvalle ja sai neuvoja niin refluksiin kuin maitoallergiaan. Riihimäki tarttui perhekioskissa vinkattuun kotihoidon perhetyöhön ja sai nukuttua kunnon unet.

Tuolloin perhe oli vasta muuttanut Ylöjärvelle. Riihimäki kertoo, että terveyskeskukseen hän tuskin olisi lähtenyt.

"Onhan siinä pieni kynnys, kun tuntuu, että pitäisi itse pärjätä. Tänne oli helppo kävellä ja kysyä."

Keskiviikkoisen lapsiparkin lisäksi perhekioskissa käydään esimerkiksi vauva- ja taaperotreffeillä. Maanantaisin perhetyön ohjaajat ovat tavattavissa ilman ajanvarausta ja maksutta. Yhdessä ratkotaan muun muassa uniongelmia ja keskittymisvaikeuksia tai kommunikaatiohaasteita.

Koska kaikki kaupungin työntekijät ovat koulutettuja ammattilaisia, he osaavat napata kiinni kytevistäkin ongelmista.

"Arjen tuki on hirveän tärkeää. Kriisit syntyvät usein väsymyksestä", Ylöjärven kaupungin perhetyön palvelujohtaja Tarja Järvinen sanoo.

Kreikkalaisen ravintoloitsijan otteilla

Kaksi vuotta toiminut perhekioski liittyy laajempaan perhetyön uudelleenorganisointiin. Ylöjärvellä on satsattu ennaltaehkäisyyn myös muun muassa kouluttamalla perhetyöntekijöitä.

Ennaltaehkäisyssä perhekioski on yksi tärkeä osa. Viime vuonna perhekioskissa käyntejä oli 1233.

Tavoitteena on tukea lapsiperheitä se, että mahdollisimman vähän lapsia päätyy lastensuojelun asiakkaaksi. Näin voidaan saada aikaan suuria säästöjä.

"Tulokset näkyvät viiveellä, mutta olemme jo saaneet sellaisia koppeja, joissa ilman apua vanhemmalla olisi ollut tiedossa pitkiä sairaalajaksoja ja syvää uupumusta", Järvinen sanoo.

"Eikä sille voi oikein laittaa hintalappua, että joku löytää vauvatreffeiltä vaunuttelukaverin."

Perhekioskin toiminnassa kustannuksia aiheuttavat lähinnä tilavuokra ja välineet. Kuukaudessa se vie yhteensä kuuden päivän palkan. Säästöjä saadaan yhteistyöllä kolmannen sektorin kanssa.

Idea on monistettavissa mihin kuntaan tahansa. Järvinen kertoo, että etenkin aluksi pitää sietää tehottomuutta ja kauppakeskuksessa pitää elää esimerkiksi jatkuvan melun kanssa.

Onnistuminen vaatii Järvisen mukaan innostuneita työntekijöitä.

"Alkuun piti olla kuin kreikkalainen ravintoloitsija ja toimia sisäänheittäjänä."

Teksti: Mari Uusivirta
Kuvat: Elias Lahtinen

 

Hyvät käytännöt