FI SV

Monitoimijapäivystys purki raja-aidat

Sosiaali- ja terveysministeriö 24.2.2017 10.13
Uutinen
Monitoimijapäivystys purki raja-aidat

Essote päätti keskittää kriisi- ja sosiaalipäivystyksen sekä mielenterveys- ja päihdepäivystyksen saman katon alle terveydenhuollon päivystyksen kanssa. Nyt asiakas saa yhdellä kontaktilla kaiken tarvitsemansa avun.

Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Essote) on kehittänyt päivystysmallin, jossa sosiaali- ja terveyspalvelujen raja-aidat on purettu.

Monitoimijapäivystys-mallissa asiakkaan palvelukokonaisuus suunnitellaan yhdessä kunnan terveydenhoitopalvelujen, sosiaali- ja perhepalvelujen, mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä järjestöjen kanssa.

– Ajatuksena on tarjota kansalaiselle kokonaisvaltaista palvelua mahdollisimman matalalla kynnyksellä. Asiakkaan ei tarvitse enää soitella sinne tänne, vaan hän saa yhdellä kontaktilla kaiken tarvitsemansa. Palveluketju ei myöskään katkea, kiteyttää vastaava sosiaalityöntekijä Olli Humalamäki.

Sekä kuntayhtymän alueen kansalaisia että viranomaisia palvelee yksi puhelinnumero ympäri vuorokauden. Aiemmin sosiaalipäivystykset oli ripoteltu ympäri kuntia, ja tilanne oli hyvin sekava.

Asiakas voi myös tulla suoraan paikan päälle päivystykseen Mikkelin keskussairaalaan. Triage-hoitajan tekemän palveluarvion kautta hänet ohjataan eteenpäin.

Järjestöt ja verkostot mukana

Kriisi- ja sosiaalipäivystyksen työntekijät sekä mielenterveys- ja päihdehoitajat työskentelevät fyysisesti samoissa tiloissa terveydenhuollon työntekijöiden kanssa. Päivystyksen kautta koordinoidaan myös lähisuhdeväkivallan uhrien auttaminen.

– Poikkeuksellista mallissa on järjestöjen tiivis mukanaolo. Teemme yhteistyötä muun muassa Kriisikeskuksen ja Viola ry:n kanssa. Verkostoomme kuuluu 160 väkivaltatyön ammattilaista, Humalamäki mainitsee.

Yhteinen toimintamalli on rakennettu palvelujen käyttäjien kokemusten ja asiakastilanteiden pohjalta. Tavoitteena on asiakaslähtöisyys: riippumatta siitä, mitä hallintoa tai toimijatahoa työntekijä edustaa, asiakkaan tarpeista kannetaan yhteisvastuuta.

Aidosti moniammatillista

Ensikokemukset vuoden alussa toimintansa aloittaneesta mallista ovat olleet positiivisia.

– Integraatio oli helppo. Olemme todella tyytyväisiä. Silmät ovat auenneet puolin ja toisin sille, mitä kukakin ammattilainen tekee ja millaista apua asiakas tarvitsee, sanoo päivystyksen ylilääkäri Santeri Seppälä.

Malli on osoittanut toimivuutensa: Esimerkiksi parisuhdeväkivaltatapauksissa lääkäri tutkii vammat, mutta hänellä ei ole kokemusta väkivallan uhrin kohtaamiseen. Nyt se kokemus löytyy saman katon alta. Tai jos ensihoito lähtee kohteeseen, joka on lastensuojelun asiakas, voi sosiaalipäivystäjä lähteä mukaan.

– Työparityöskentelykin on pantu uusiksi. Kun aiemmin sosiaalityöntekijän työparina oli joku toinen sosiaalialan ammattilainen, nyt työparina on terveydenhoidon ammattilainen, Humalamäki huomauttaa.

Haasteena tietosuoja

Monitoimijamalli on Seppälän mukaan kustannusneutraali. Säästöjä päästään laskemaan myöhemmin.

– Todelliset säästöt tulevat aikanaan siitä, että pääsemme ennaltaehkäisemään ja puuttumaan asiakkaan ongelmiin ajoissa.

Haastetta integraatiolle tuottaa tietosuoja, sillä toimijoilla ovat erilliset potilastietojärjestelmät.

– Tietohallinnon yhdistämiset ja tietosuoja-asiat on mietittävä valtakunnallisesti. Näitä linjauksia me odottelemme, huomauttaa Seppälä.

Teksti: Tiina Suomalainen

Hyvien käytäntöjen sarjassa esitellään toimivia sosiaali- ja terveyspalvelujen malleja ympäri Suomea. Sote-uudistuksen ja hallituksen kärkihankkeiden myötä parhaat käytännöt halutaan ottaa käyttöön koko maassa.

Hyvät käytännöt