Kasvupalvelujen palvelumallikuvaus hyödynnettävissä maakunnalliseen valmisteluun

Valtiovarainministeriö 8.5.2017 14.59
Tiedote

Kasvupalvelun lainsäädäntö antaa maakunnille tilaa uudenlaisten, innovatiivisten ja asiakaslähtöisten palvelukokonaisuuksien ja prosessien kehittämiseen. Kansallisten digitaalisten prosessien kehittäminen samoin kuin maakunnallinen kasvupalveluvalmistelu edellyttävät kuitenkin tuekseen yleisen tason prosessikuvausta.

Tavoiteltavassa palvelumallissa kansalliset ja maakunnalliset palvelut muodostavat asiakkaiden näkökulmasta selkeän ja toisiaan tukevan kokonaisuuden ja asiakaskokemuksen.​

Kasvupalvelujen kokonaiskuva ja asiakaspolut –pakettiin on koottu työnhakijan ja yrityksen ydinprosessien yhteinen kuva eri toimijoineen sisältäen niin asiakasnäkökulman kuin tulevaisuuden palvelunäkymätkin. Aineisto on hyödynnettävissä maakuntien valmisteluryhmissä kokonaisuuden hahmottamiseksi sekä palvelujen ja palveluketjujen suunnittelussa. Kuvauksia tullaan hyödyntämään myös kansallisessa digitaalisten prosessien kehitystyössä. Kasvupalvelun ylätason arkkitehtuurikuvaus valaisee eri hallinnontasojen ja toimijoiden yhdyspintoja sekä tietovarantoja ja -virtoja kokonaiskuvassa. Arkkitehtuurikuvauksista tiedotetaan erikseen niiden valmistuttua.

Julkiset ja yksityiset toimijat yhteistyössä asiakkaiden parhaaksi

Tulevaisuuden toimintaympäristöön ja kohtaanto-ongelmaan etsitään ennakoivia ratkaisuja uudenlaisten ja asiakaslähtöisten digitaalisten palvelujen kehittämisellä. Tähän on valmisteilla julkisille ja yksityisille palvelutarjoajille, työnhakijoille sekä yrityksille ja työnantajille avoin kansallinen rekrytoinnin palvelualusta Työmarkkinatori. Oma-asioinnin verkkopalvelu on yhteydessä Työmarkkinatorin tietosisältöihin, joten monenkertaista kirjaamista ei tarvita. Verkkoasiointia tuetaan asiakasneuvonnalla.

Henkilöasiakkaan toisena palvelukanavana on maakunnan järjestämä henkilökohtainen asiantuntijapalvelu, jota toteuttavat pääasiassa maakunnan kilpailuttamat ja asiakkaan valitsemat palveluntuottajat.

Yrityksen palvelupolku helpoksi

Myös kasvuun ja uusiutumiseen tukea tarvitsevan yritysasiakkaan ensisijainen palvelukanava on maakuntien yhdessä tuottama personoitu oma-asioinnin verkkopalvelu sekä sitä tukeva asiakasneuvonta chat- tai puhelinpalveluna. Digitaalisesti tehtävän palvelutarvearvion (kehittämiskartoituksen) raportista asiakas saa vertailukelpoista tietoa yritykselleen sopivista palveluista. Maakunnan järjestämä henkilökohtainen asiantuntijapalvelu puhelinpalveluna, etäpalveluna (esim. videopuhelu) tai käyntiasiointina toimii myös yritysasiakkaan toisena palvelukanavana.

Kasvupalvelut Palvelukonsepti, loppuraportti

Lisätietoja:

Kehittämispäällikkö Jarkko Tonttila (jarkko.tonttila(at)tem.fi)
Neuvotteleva virkamies Tuija Groop (tuija.groop(at)tem.fi)
Ohjelmapäällikkö Päivi Blinnikka, Iskukykyiset palvelut (IE2)- ohjelmakokonaisuus (paivi.blinnikka(at)ely-keskus.fi)

Kasvupalveluiden palvelumuotoilu -projektin toteuttamisessa olivat mukana kasvupalvelujen yritys- ja henkilöasiakkaat sekä TE-toimistojen, ELY-keskusten, maakuntien ja työ- ja elinkeinoministeriön asiantuntijat. Palvelumuotoiluprojektin tuotti Iskukykyiset Palvelut (IE2) -ohjelma.

Ajankohtaista Maakuntauudistuksen valmistelu aluehallintouudistus reformit